Guide til arrangører: Få dit løb til at se godt ud

Nyheder

Har du ikke prøvet orienteringsløb før? Vi giver instruktioner og hjælper gerne nye løbere på vej.

I denne video gennemgår vi hvordan du sikrer dig, at de får lavet en god beskrivelse af dit løb - og ikke mindst hvordan du får brugt Facebook's lokationsmarkør, så løbet også ser rigtigt ud på Motionsorientering.dk

Der skal ganske få ting til for at dit løb bliver meget mere tillokkende. Her er de tre vigtigste:
1. Skriv en fængende overskrift, der inkluderer stednavn
2. Brug altid Facebooks lokationsmarkør (adresser kan give problemer)
3. Læg løb op i god tid så man kan se klubbens løb 1-3 måneder frem i tiden


Af Ernst Poulsen
ernst@ernstpoulsen.com / mobil: 53537374

Giv dit løb en præcis og fængende overskrift

Hvis dit ugentlige træningsløb blot hedder "Træningsløb", så kommer det til at drukne i mængden af andre træningsløb, og det bliver svært for nye løbere at forstå, hvor dit løb foregår og hvorfor de skal tage til lige dit løb. 

Som minimum bør løbsnavnet indeholde navnet på den skov eller det sted, hvor løbet finder sted.

"Familie-orientering for alle i Silkeborg Østerskov" er langt bedre, fordi du får placeret løbet geografisk og får fortalt, at løbet er åbent for alle og ikke bare er et løb for de erfarne løbere.

Selv om I slår løbet op på jeres lokale facebookside, så bliver løbet også vist på Motionsorientering.dk - og senere kommer vi også til at vise det i bunden af Findveji.dk, i vores mailing-service og måske tillige i feeds på andre klubbers sider. Så lav en overskrift der giver mening, også selv om den står i en spalte med 30 andre løb.

(OBS: På Facebook skal man som det første vælge om begivenheden er "Online" eller "Personligt". Til orienteringsløb i skoven/byen skal man altid vælge "Personligt". Hvis man laver online-kurser kan man markere begivenheden son "online".

2. Lav en fyldig beskrivelse som hjælper nye løbere

Nye løbere kender ikke alle rutinerne. Det betyder, at I skal fjerne deres "usikkerheder": Må man følges ad på en bane? Skal man være i god form? Er begyndere velkomne?

I gør det nemmere for nye løbere at dukke op, hvis I husker at forklare de helt basale ting - også på Facebook, så folk ikke skal lede efter en PDF på hjemmesiden. Det er tit de samme oplysninger fra uge til uge, men de skal gentages, fordi folk måske kun ser denne ene beskrivelse.

  • Er nye løbere velkomne?
  • Hvor lange og svære er banerne?
  • Kan man låne et kompas og hjælper klubben med at bruge det?
  • Praktisk info: Pris, toiletter, transport, opbevaring af overtrækstøj?

Det er i dette afsnit, at I har mulighed for at lave den fyldige beskrivelse som gør, at jeres løb tiltrækker nye løbere.

Her et godt eksempel fra OK 73: "Vi hjælper dig i gang - og hjælper med at finde en passende bane. Der er både nemme og svære baner i forskellige længder."

Mere skal der ikke til for at nye løbere kan se, at de er velkomne.

3. Brug altid (!) Facebooks lokations-markør

Tryk på kortmarkøren ovre på Facebook!

Det her er det vigtigste punkt i artiklen, og der hvor vi ved, at klubberne har fleste problemer.

Facebook har et faneblad til "lokation" og her er det fristende at indtaste en adresse som Facebook lægger op til. Andre skriver måske bare klubhusets navn.

Men det er helt afgørende, at I benytter den lille lokationsmarkør hver gang (se illustration til højre eller i videoen ovenfor).

Når I placerer den præcist ved starten, tildeler Facebook løbet en præcis længde/breddegrad, som automatisk kan importeres til Orienteringslob.dk.

I må gerne supplere med at give lokationen et navn, men det er vigtigt altid at bruge markøren.

(OBS: Hvis I har et flerdages-arrangement som fx Danish Spring, hvor løberne skal starte tre gange, så opret eet arrangement på Facebook for hvert konkret startsted. Danish Spring skal altså figurere med tre steder for de tre løbsdage.)

4. Brug flotte og varierede top-fotos

Hvis man gør lidt ud af sine facebook-begivenheder, øger det selvfølgelig chancen for, at de bliver liket og delt. Her er gode fotos et vigtig element.

Størrelse: Standard-størrelsen for Facebook's event-fotos er 1200 x 628 pixels. Andre størrelser kan godt gå igennem, men når de bliver eksporteret videre, går det ofte galt.

1. Standard-foto: Hvis I ikke lægger et foto op, så henter facebook klubbens standardfoto, så sørg for, at det billede er rigtigt flot.

2. Løbskort som foto: Det hurtigste løsning er at tage et foto eller screendump af løbskortet. Det giver et hurtigt billede af hvilken terræntype der er tale om.

3. Flot natur: Gør det til en vane at tage nogle flotte naturfotos til jeres træningsløb. Så har I automatisk et lager af billeder, der giver folk lyst til en tur i skoven.

4. Vis målgruppen: Brug gerne et flot foto, der gerne viser den målgruppe, som I vil tiltrække til løbet. Brug gerne fotos af løbere i alle aldre og køn - og gerne noget der viser, at begyndere også er velkomne.

5: Kombiner natur med mennesker og tekst. I overskriften er der kun lige plads til at fortælle hvilken type løb det er og hvor det finder sted. Overvej at lægge et par tekst-stumper hen over topbilledet som sælger arrangementet lidt mere.

Husk at de billeder I lægger op bliver eksporteret videre og i de oversigtslister er det en stor fordel ikke at bruge det samme foto ti alle åres 52 træningsløb.

Til sidst: Der er vigtigt at I kun benytter fotos og illustrationer, som I har ophavsret til. Det kan udløse ret copyright-regninger til både klubben og DOF, hvis I benytters andres fotos uden tilladelse.

Vi har skrevet en artikel med 5 gode råd til bedre facebook-billeder på vores egen facebookside.

5. Læg løbene op i god tid

Det er en virkelig god ide at lægge løbene op i god tid - helst en måned frem, men gerne længere.

Hvis I kun lægger næste uge løb op, så er resultatet, at dem der besøger Motionsorientering.dk kun ser et enkelt tilbud fra jer. Hvis det ikke passer med deres planer eller ikke ligger i nærheden af, hvor de bor, så kommer de ikke igen. Det er ærgerligt, for måske havde i et løb, som passede bedre om 2, 3 eller 4 uger.

En anden fordel ved at lægge løbene op i god tid er, at det tager tid for løbene at blive eksporteret fra Facebook til Motionsorientering - og videre til de andre sites i kæden.

Mange klubber har i en sæsonplan, som går 1, 2 eller 6 måneder frem i tiden. Hvis I kender blot datoen og startstedet, så læg løbet på Facebook nu. Så kan I senere udvide omtalen, når I har fundet ud af om I laver 2, 3 eller 4 baner.

6. Gør løbet endnu lækrere - her på Orienteringslob.dk

Når løbet først er importeret fra Facebook, kan I selvfølgelig logge ind og redigere teksten.

Men du kan også linke til eller uploade jeres indbydelser, instruktioner, resultatlister og o-track.dk og dermed brue sitet som basis for hele løbet.

I kan også tilkoble en tilmeldings- og betalingsservice som Nemtilmeld.dk, som I kan benytte gratis. På den måde kan i både styre tilmeldinger og betalinger via Nemtilmeld.dk (gennem Orienteringslob.dk).

Husk: Du kan altid ringe med dine spørgsmål: ernst@ernstpoulsen.com, Mobil: 53 53 73 74.